Vrijdag 16 mei 2014, vanaf nu een paar dagen rust - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu Vrijdag 16 mei 2014, vanaf nu een paar dagen rust - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu

Vrijdag 16 mei 2014, vanaf nu een paar dagen rust

Door: Silvia Noordman

Blijf op de hoogte en volg Silvia

16 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Ook afgelopen nacht is het weer helemaal super gegaan. Om half 9 hebben wij de drie kids op bed gelegd. Opnieuw proberen met z'n drieën bij elkaar in een soort van 2 persoonsbed. Nu de lakens anders opgemaakt, zodat ze geen gezeur hebben over te weinig lakens. Dit werkt. Ze zijn allemaal al snel in een diepe slaap. Heerlijk. Kunnen wij even het levensboek van Juliet bekijken en de brief, die wij van haar pleegmoeder hebben gekregen, lezen. Dit doen wij zonder haar erbij, om maar geen herinneringen bij haar te hoeven oproepen. Nog even op internet een paar sites bekijken en dan zelf ook lekker slapen.

Om 8 uur staat Juliet bij ons bed en zegt Wiwi, ze moet dus plassen. Wat goed. Bij haar pleegmoeder werd ze naar 5 uur slapen wakker gemaakt om te gaan plassen. Wij hebben het idee dat ze dat zelf wel moet kunnen voelen (gewoon proberen, overdag gaat het heel goed). Dat lukt dus, tot nu toe. Ze komt dan nog even lekker bij ons liggen, valt al snel weer in slaap, totdat ook de jongens wakker zijn. Om half 9 is Max wakker en kwart voor 9 Nic. Om 9 uur maken wij Juliet weer wakker. Aankleden en ontbijten. Vandaag heeft Juliet veel beter ontbeten dan gisteren. Toen vond ze alles nog een beetje vreemd. Brood kent ze denk ik nog niet, maar ging ze wel eten toen wij aangaven dit echt te moeten opeten. Vandaag wilde ze bij de keuze van brood een bolletje, deze had Nic ook gekozen. Met een beetje raar beleg, maar dit vinden de jongens erg lekker, een rosti. Als ze maar eten, dan is het oke. Want er staan ook veel Filippijnse gerechten. Ze neemt daarnaast nog 2 kleine visloempiaatjes. Eveneens net als Nic. Nog een glas jus d'orange, dan kan ze er wel weer tegen.
Vandaag gaan wij eerst kijken bij het speelzaaltje in het hotel, op de tweede verdieping. Hier staan wat glijbaantjes, schommeltje, wipwapjes, tentjes, een zwembadje met ballen erin. Maar ook staat er een tv aan, waarop een DVD wordt afgespeeld, nu Ice Age en zijn er 2 computers. Vooral de soort van "ballenbak" zijn bij de kids favoriet. Juliet begint op een gegeven moment de roze ballen er uit te sorteren. Max gaat met haar meedoen, samen met een ander Filippijns jongetje, waar Max mee aan het voetballen was. Op een gegeven moment is het hele badje leeg en liggen alle kleuren ballen bij elkaar. Daarna is het een feest om alle ballen er weer in te doen. Max en het jongetje gooien alles erin. Juliet zit in het badje en gooit alles er weer uit. Ze is in alles super snel, dus ook hierin. Ze heeft de grootste lol. Verder rent ze veel van het 1 naar het ander. Is erg actief en lacht heel veel. Ze is heel lenig en absoluut niet bang, wel oppassen soms. Maar als wij zeggen nee, dan begrijpt ze dat ondertussen al. Richard vermaakt zich hier ook heerlijk, is helemaal in tranche na de film aan het kijken.
Op de kamer even lekker wat chipjes gegeten (advies van de GGD, om de darmen rustig te houden en genoeg zout binnen te krijgen. Dit vinden ze allemaal erg lekker. Alleen is Juliet wel een erge smeerderd, dus liggen er heel wat kruimels op de grond.
Dan de zwemkleding aan en lekker zwemmen in het zwembad (op de 15e verdieping, op het dak). We hebben nu een eigen zwemband voor Juliet mee, die wat kleiner is. Deze bevalt haar erg goed. Ze durft steeds meer. Op een gegeven moment durft ze op de kant te gaan zitten en zich zelf in de band te laten glijden. Ook durft ze al alleen met de vleugeltjes om, los rond te zwemmen. Heerlijk is dat om te zien. Vooral dat ze zo veel plezier heeft is erg genieten voor ons.
Richard en Max douchen zich snel op de kamer. Nic en Juliet gaan lekker lang in bad. Lekker opwarmen, want het zwemwater is behoorlijk koud.
De jongens gaan een paar taken huiswerk maken. Blijkt later niet zoveel, ze zijn best wel moe.
Weer lekker gegeten.
Dan gaat Richard, met de kinderen een spelletje plaatjes Loto doen. Ieder heeft een kaart met 6 plaatjes. Om de beurt mag er een kaartje worden gepakt. Is deze het zelfde dan mag je hem op de kaart leggen. Het is nu vooral de bedoeling om Juliet het plaatje te laten zien, het woord te zeggen en dan iedereen of alleen Juliet het woord te laten nazeggen. Natuurlijk is het daarnaast ook leuk dat Juliet het spel leert spelen. Ik maak ondertussen dit verslag.
Dan nog even lekker ravotten met elkaar. Heerlijk bord met vers fruit eten. Max geeft aan dat hij dit in Nederland wel zal missen, vooral de ananas is hier zo lekker zoet en sappig.

Het was vandaag een dag met vooral genieten van ons kleine meisje en ons mooie gezinnetje. Wat voelen wij ons gelukkig dat alles nu zo makkelijk gaat. Met Nic ging het zo moeizaam. Onvoorstelbaar dat het zo kan gaan.
We zijn super trots!!! en krijgen de tranen in onze ogen als wij samen naar haar en Max en Nic kijken als ze samen zo veel lol hebben!!!!

• 16 Mei 2014 - 12:55

Ineke:

hallo ,
    wat fijn dat alles zo voorspoedig gaat met jullie gezinnetje
    nu is het compleet
    en leuk voor de jongens met hun zusje
    en dat juliet alles al zo goed oppakt
    en steeds zulke leuke fotos ,wij genieten er ook van
    verder fijn weekend samen en tot gauw weer
    lieve groetjes aaldert en ineke

• 16 Mei 2014 - 13:44

Inge:

Ook nog even in dit reisverslag wat schrijven want ja ik kijk alles goed na, lees al je verslagen met aandacht een lach en traan mee en ben boven alles uit wel zó intens gelukkig als ik jullie kids zie stralen of lekker zie genieten/spelen samen...alsof het nooit anders is geweest lijkt het wel!
    En dan kan ik mij jullie beide zo voor mij halen, wat moet dat een gelukzalig gevoel zijn...warm en zo ja zo bijzonder voor jullie dat dit dan ook weer een totaal andere manier is van een van jullie kinderen te mogen ophalen uit het land van afkomst...hun vaderland...alle drie vanuit de Filipijnen...alle drie met weer een totaal eigen achtergrond/verhaal/belevingen/bagage en ieder van hen mag zijn wie ze zijn en krijgen bij jullie alle liefde die een kind maar wensen kan volgens mij?!.
    Jullie houden wel zoveel van hen, ja ook al helemaal van jullie dochter dat kan je zien voelen en bijna ruiken zou ik willen zeggen maar wat mooi en bijzonder dit!
    Ieder mensenkind...hoe dan ook, waar vandaan dan ook...zo Uniek!!!
    Geniet maar heerlijk van elkaar, en jullie boefjes...want dat stralen ze alle drie heerlijk uit zo af en toe! hihihhi ... handjes vol, en ja oppassen geblazen soms ... maar dat komt wel goed met jullie!
    De foto's zeggen meer dan genoeg, en daar kan ik persoonlijk géén genoeg van krijgen om naar te kijken...een stralend gezinnetje daar! dikke knuffel lieve mensen...tot gauw! liefs inge

• 16 Mei 2014 - 14:18

Mirjam:

Hoi, wat leuk om jullie zo te volgen, wat spannend en vooral heel bijzonder.
    Eindelijk jullie kleine meisje Juliet in de armen te kunnen sluiten, en al die verslagen,
    heel leuk om het te volgen en natuurlijk voor later om het aan Juliet te laten lezen
    en ook heel mooi om te zien (fotos) dat het heel goed klikt met de beide jongens,
    het lijkt alsof ze al veel langer bij jullie is.

Van harte gefeliciteerd met jullie mooie dochter en zusje, geniet van elkaar.

Groetjes Marcel, Mirjam, Rianne, Paul, Arjan en Lisa

• 16 Mei 2014 - 22:31

Ellen:

He wat leuk. Juliet een mooi invlechtje lief.