De terugreis en de eerste dagen thuis in Nederland - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu De terugreis en de eerste dagen thuis in Nederland - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu

De terugreis en de eerste dagen thuis in Nederland

Door: Silvia Noordman

Blijf op de hoogte en volg Silvia

31 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Dinsdag 27 mei 2014. Yes vandaag is de dag dat wij zullen terug vliegen naar ons mooie Nederland. Iedereen is erg blij. Ook Juliet merkt dit een heeft al vroeg haar schoentjes aan. Verder heeft van ons nog niemand de schoenen aan voor Nederland (dichte schoenen). Maar ze heeft heel goed door dat er vandaag iets bijzonders staat te gebeuren.
Om 12 uur gaan wij naar beneden om uit te checken. Om 1 uur zal de taxichauffeur er zijn. De vorige keer met uit checken duurde het best wel een tijdje, vandaar dat wij op tijd naar beneden zijn gegaan. En dat is maar goed ook. Wij zijn namelijk niet de enigen die uit willen checken. Om half 1 is de taxi chauffeur er al. Om kwart voor 1 zijn wij klaar om te vertrekken. Heerlijk. De taxi chauffeur is met een andere taxi, maar helaas in deze taxi zit geen airco. Dus weer ramen open. Erg bezweet zijn wij een half uur later op het vliegveld. Daar worden wij buiten afgezet. Alle koffers op 2 karretjes geladen en dan op zoek naar waar wij moeten zijn. Gelukkig zijn de mensen hier erg behulpzaam en vinden wij al snel uit waar wij moeten zijn. Omdat wij nog erg vroeg zijn gaat het een lange zit van wachten worden. Gelukkig kunnen wij naar een klein uurtje een paar stoelen bemachtigen en kunnen wij redelijk relaxt gaan zitten. Om 4 uur gaat de incheckbalie los. Richard geeft aan doe maar rustig aan, wij hebben nog tijd genoeg, de rij wordt straks wel korter. Om kwart voor 5 zijn Nic en ik er klaar mee en willen ook in de rij gaan staan (deze werd maar niet korter). Hier staan wij ongeveer een half uur in. Wij staan bijna vooraan en dan moet Juliet plassen. Ja en nu? Gelukkig ziet Max een tijdje later een wc. Snel ga ik met Juliet daar naar toe. Weer bij Richard enz. gevoegd. Dan mogen onze koffers op de weegschaal. De grote koffers zijn allemaal oke. Helaas 1 koffer van de handbagage niet. Deze is behoorlijk te zwaar. Dus overpakken. Er zitten boeken ed. in die wij van het kindertehuis en de ICAB hebben gekregen, allemaal kopieën van de papieren. De kleding die wij voor Max en Nic hebben gekocht. De tasjes met fotoboeken die wij van de pleegmoeder van Juliet hebben gekregen. Dus ja, deze koffer willen wij niet als gewone bagage inchecken. Dus worden de rugzakken van Max en Nic goed gevuld. Dan zijn alle kilo's goed verdeeld. En kunnen wij door om de grote koffers in te checken. Er zit een jonge man aan de balie. Hij is erg goed te pas, gelukkig. Hij mist nog een papiertje van ons en geeft aan waar wij deze kunnen ophalen. Dan wil hij nog het formulier zijn van Juliet waarop staat dat zij naar Nederland mag. We pakken het mapje met het formulier erin. Dan ziet hij ook het andere papiertje die hij nodig is. Bij de ICAB hadden wij begrepen dat dit een soort van kortingsbon is voor de Immigratiekosten van Juliet en dat wij dan nog 810 pesos zouden moeten betalen (8 x € 1,60, zo ongeveer). Maar wij hoeven niets hiervoor te betalen. Wel moeten wij allemaal nog 550 pesos luchtvaartbelasting betalen. Normaal was dit 750 pesos per persoon. Omdat er op dit vliegveld wordt verbouwd en de mensen hierin tegemoet te komen, krijgt iedereen korting. Dan is alles klaar en ziet hij de vlag die Max in zijn hand heeft en vraagt of hij deze even mag hebben. Hij rolt de vlag uit en marcheert langs zijn collega's en steekt hen de gek aan. Leuk lolletje. Dan kunnen wij door naar het Immigratie loket. Iedereen moet hier langs, dus een mega lange rij (je krijgt een Hellendoorn gevoel). Gelukkig loopt het nog redelijk door. Voor ons staan 2 Filippijnse vrouwen. Ze vragen eerst aan Max een paar dingen, maar hij begrijpt het niet. Dan heb ik een kort gesprek met ze. Ze vragen naar onze kinderen en ik leg ze uit dat wij ze geadopteerd hebben. Dan vragen ze al snel of wij hen ook willen adopteren. Nee geef ik aan, dat zal niet gaan. Dit vinden ze erg jammer. Dan vragen ze of ze aan Richard mogen vragen of ze mee mogen en dat ze kunnen aangeven dat ze heel goed kunnen koken en schoonmaken.....Erg als je zo in het leven staat...
Bij het immigratieloket gaat het erg goed. De paspoorten worden goed gecontroleerd, met name die van Juliet. We zouden hier nomaal een papier van Immigratie van Juliet moeten afgeven. Maar nu wordt er helemaal niet naar gevraagd. Ook prima. Dan kunnen wij naar de gate waar ons vliegtuig al klaar staat. Onderweg kopen wij nog even wat te eten. Ondertussen hebben wij allemaal behoorlijk trek gekregen. Om 10 voor 7 zijn wij bij de gate. Om 7 uur zouden ze gaan beginnen met boarden. Maar het heeft net flink geonweerd dus dat wordt later. Om half 8 beginnen ze. Wij moeten nog langer wachten want achterin het vliegtuig wordt een brancard ingebouwd. Hier komt iemand in te liggen, volgens mij een Nederlander, deze is of erg ziek geworden in de Filippijnen of heeft hier een ongeluk gehad. Uiteindelijk mogen wij om 8 uur ook het vliegtuig in. Tegen half 9 gaan wij de lucht in (zou 10 over half 8 zijn). Juliet is heel erg moe en is al in slaap gevallen. Dus van de eerste vlucht naar Taipei krijgt zij niets mee. Prima, mooi rustig en ook niet spannend meer voor haar. Ook op Taipei zijn ze met werkzaamheden bezig, er is op dit moment maar 1 landingsbaan, dus maakt de piloot een paar extra rondjes op de Chinese zee. Uiteindelijk staan wij goed half 11 op de grond. Dan weer het hele riedeltje van uit het vliegveld, handbagage en ons zelf laten checken. Een verre loop door alle gangen en dan weer wachten voordat wij weer kunnen instappen. Juliet was in een erg diepe slaap, dus dat is niet makkelijk voor haar, maar lief loopt ze met ons mee. Max en Nic begeleiden haar goed. Tegen 12 uur gaan wij weer de lucht in, op weg naar Amsterdam. Nu is Juliet wel wakker met opstijgen en ze vindt dit geweldig. Heerlijk. Maar boven in de lucht is ze toch wel moe en gaat weer lekker slapen. Ook Nic is moe en valt lekker in slaap. Een groot deel van de vlucht hebben Juliet en Nic geslapen, heerlijk. Juliet ligt erg uitgebreid, soms met haar voeten bij haar buurman (een Filippijnse jongen) op schoot. Deze vindt dat prima, hij slaap het grootste deel ook (met zijn Filippijnse trainingsjack over zijn hoofd). Dus over de vliegreis hebben wij ons ook teveel zorgen gemaakt. Wie had dit kunnen bedenken. Max is weer erg blij met zijn beeldschermpje, dus slaap eigenlijk weer niet. Wij leggen ons er maar bij neer, helpt toch niet. Richard slaap ongeveer 5 of 6 uurtjes. Ik eigenlijk niet. Ben veel te veel bezig om de kinderen in de gaten te houden. Nic hadden wij nu een reistabletje gegeven en hij heeft nu helemaal geen last van misselijkheid ofzo. Super. Ongeveer 2,5 uur voor de landing is iedereen wakker en erg goed te pas. De kinderen hebben genoten van het ontbijt dat wij kregen. Een omelet, spek, fruit, toetje. Ook het dalen vindt Juliet weer geweldig. Door handgebaren kunnen wij uitleggen wat er gaat gebeuren en dit herhaalt zij elke keer opnieuw. Dan staan wij om kwart voor 7 aan Nederlandse grond. Super, wat zijn wij blij, dat onze reis erop zit. Even Nederlandse kleren aangetrokken, want in Nederland is het op dit moment erg slecht weer, veel, heel veel regen en koud, zo'n 15 graden overdag. De koffers opgehaald en dan naar onze familie. Oma Everts, Ellen en Martijn staan ons op te wachten. Het is een emotioneel weer zien. Even geklets en dan naar de auto's. Martijn heeft de bus van Ronald en Karla opgehaald, dus daar kunnen wij allemaal in, samen met al onze bagage. Oma en Ellen rijden achter ons aan. Juliet en Nic vallen weer in slaap, zijn helemaal uitgeput. Om 10 uur zijn wij dan eindelijk thuis. YES wat is dat heerlijk. Juliet kijkt haar ogen uit. Samen drinken wij wat en dan gaat de rest naar huis. Juliet geven wij dan een rondleiding door ons huis, elke keer als wij in een andere ruimte komen is het WAUW!!! Boven alle slaapkamers laten zien, eerst van ons allemaal, dat vindt ze prima en WAUW. Dan haar eigen kamer, dit vindt ze niet oke en schudt haar hoofd. Ja ze is gewent om met z'n allen in 1 bed te slapen. Dat zal vanavond wel moeilijk gaan worden. Tussen de middag lekker een broodje gegeten. Juliet smult ervan (wat wij niet hadden verwacht, maarja alles wat wij verwacht hadden is niet zo geworden, elke keer weer staan wij voor een verrassing). 2 broodjes worden door haar opgegeten. 1 met cervelaatworst en 1 met hagelslag. Daarbij een beker Optimel, dat vindt ze niet lekker, maar drinkt het wel op. Ik heb 's middags even snel een paar boodschappen gedaan. Verder in de kamer met Juliet gespeeld. Karla komt met de vier jongste kinderen even op bezoek. Juliet vindt dit wel gezellig. Eerst gaan de kinderen met zijn allen aan de tafel in de kamer een beschuitje eten. Juliet smikkelt ervan. Dan gaan ze samen spelen, Juliet doet zo mee. Genieten dus. Ook 's avonds eet ze weer erg goed. Oma Everts heeft macaroni voor ons gemaakt. In eerste instantie zegt Juliet er nee tegen (ze ziet teveel groente waarschijnlijk), maar een maal aan het eten vindt ze het heerlijk en wil ze nog een bordje. Super. Na het eten komen Ronald Everts en Anika met de kinderen nog even op bezoek. Ook tegen hen is Juliet weer erg hartelijk. Samen met Jari en Esmée speelt ze gezellig. Jari en Esmée vinden dat helemaal geweldig. Ze waren ook zo benieuwd naar hun nieuwe nichtje. Ronald maakt met zijn mobiel nog een leuke foto van de nichtjes en neefjes.Trots!!
Dan om 9 uur naar boven om te gaan slapen. Nic heeft aangeboden dat hij wel op de zitzak naast Juliet wil gaan slapen. Dus dat gaan wij proberen. Juliet wil niet haar bed in, dus leg ik haar erin. Nic gaat op de zitzak liggen. Ik zing de slaapliedjes, doe het muziekdoosje aan en ga dan naar beneden. Opnieuw zijn wij heel, heel erg verbaasd. Want ze gaat slapen en slaapt de hele nacht door. Wat super dat Nic met dit idee kwam. Om 5 uur ben ik wakker, om half 6 eerst Max en al snel ook Nic. Ze kruipen bij ons in bed. Om 6 uur komt ook Juliet deze kant op. Maar zij weet even niet de weg en gaat op haar kurken bij het traphekje zitten en roept mama. Snel ga ik naar haar toe en kruipt zij ook nog even bij ons in bed. Om half 7 gaan wij naar beneden en gaan weer lekker een broodje eten (Juliet weer 2). Het is vandaag hemelvaartsdag, dus de jongens zijn nog lekker vrij. Helaas is het weer nog niet geweldig. De tuin is super mooi versierd, door familie en buren, dus daar moeten toch een paar foto's van gemaakt worden. Gelukkig is het nu bijna droog. Een warm jasje aan en naar buiten. Dan vindt ik het ook wel lekker om even bij de koeien te kijken. Een oud bloesje van Max en Nic aangetrokken (past mooi, mooi boerinnetje) en dan samen met papa en opa Everts over het erg lopen. Juliet vindt de koeien geweldig, is helemaal niet bang. Opnieuw is het veel WAUW!! maar nu ook veel koe, als ze op een andere plek weer koeien, kalfjes of pinken ziet. Wat is dit heerlijk allemaal. Binnen weer lekker spelen met de kinderen. Eerst puzzelen. Dit is iets wat ze echt nog niet kent, ze snapt er nog niets van. Maar samen krijgen wij hem wel in elkaar, handig die hulp van grote broer Nic. Max kan zijn draai nog niet vinden, is erg moe, vindt je het gek. Dus hij is heel veel boven op zijn kamer, muziek aan het luisteren en aan het lezen. 's middags heeft papa oma Noordman even opgehaald. Ook zij is erg nieuwsgierig uiteraard en geniet ervan dat Juliet zo ontzettend vrolijk, aardig en open is. Wat een plezier hebben wij met elkaar. Wij zijn zo ontzettend blij, dat het ook zo kan gaan. Wij zijn ons er goed van bewust, dat het in de toekomst ook nog wel eens moeilijk zal worden. En zien heel goed dat Juliet probeert om iedereen te vriend te houden (pleasen gedrag), maar vinden het op dit moment prima zo, in de toekomst gaan wij haar wel uitleggen, welk gedrag normaal is. Nu voelen wij ons allemaal happy en dat is nu belangrijk. 's avonds haal ik patat. Wij zijn vandaag 17 jaar getrouwd, dus ja een beetje mag dit toch wel gevierd worden. We smikkelen er allemaal lekker van. Na het eten komen Ronald en Gerard nog even op bezoek. We genieten met elkaar van het feit dat wij weer lekker thuis zijn, met ons oh zo bijzondere meisje. Om 9 uur weer naar boven. Nu gaat Juliet zelf haar bed in. Nic er weer naast op de zitzak. Ook deze nacht gaat weer helemaal super. Nu zijn Max en Nic om 6 uur wakker en even later ook Juliet, Max geeft aan dat Juliet wel naar papa en mama mag gaan en wijst naar de deur. Juliet komt vrolijk binnen en kruipt nog even tussen ons in. Vandaag is het vrijdag 30 mei. Max is bezig met de selectie voor D1 en gaat samen met Richard naar de wedstrijd van zijn ASC D1 tegen SVD D1 kijken. Maandag mag hij meedoen. Hier heeft hij erg veel zin in, maar vindt het ook wel spannend of hij erbij zit. Vandaag heeft ASC dik gewonnen en dit vindt Max helemaal geweldig, hij voelt zich zo thuis bij ASC, super. Ik ga met Nic en Juliet naar Nieuwleusen. Boodschappen doen bij de Plus en wat kleren, schoenen en oorbelletjes kopen voor Juliet. Bij de Plus pakken Nic en Juliet een klein karretje en lopen gezellig met mij mee. Nic begeleid zijn kleine zusje vandaag super. Wat fijn is dat. In Nieuwleusen wordt je weinig aangesproken door mensen, dus kun je lekker je gang gaan en met jezelf bezig zijn. Bij Ter Stal een paar lange broeken en Leggings gekocht voor Juliet, Nic geeft een paar keer aan, deze zal Juliet ook leuk vinden. Bij de kruidvat een paar boodschapjes doen. Hier ziet Nic Dora pleisters en zegt, mama deze moet je echt voor Juliet kopen. Ook ziet hij grote verpakkingen Twix en wil deze graag voor Max kopen, want Max is daar erg gek op. Wat lief zeg van hem. Ik vertel hem dat ik erg trots op hem ben en dat hij omdat hij nu zo lief doet voor anderen straks wel even op de computer mag, dan is hij super blij en wordt het nog gezelliger en winkelen wij relaxt verder. Bij de juwelenwinkel oorbelletjes gekocht. Ze hebben een grote keuze in kinderoorbelletjes, dus de keuze is nog niet makkelijk. Samen zoeken wij 2 paar uit. 1 paar het zelfde vlindertje aan als het armbandje wat ze van de familie Everts heeft gekregen. En een paar met mooie zilveren poesjes. Dan naar de schoenenwinkel, want ja die sandaaltjes uit de Fillippijnen kunnen echt niet, haar tenen gaan helemaal over de rand. Heel goed ga je op het meetapparaat staan. Als of het de normaalste zaak van de wereld is en dat je het al vele malen gedaan hebt. Je hebt maat 26 (oh ja gisteravond had ik je ook nog gewogen, je bent 13,9 kilo). Ze hebben een paar leuke schoenen voor jouw in het rek staan, maar je hebt een heel smal voetje, dus ook daar op letten. We kiezen een heel mooi, hoog, bijna wit schoentje uit, met mooie lichtblauwe veter en mooi glittertjes erop. Je vindt ze geweldig en helemaal niet erg om ze aan te trekken. Dan loop je samen met Nic een rondje door de winkel (opnieuw handig dat Nic erbij is) en rennen jullie ook nog wat rond. Ze zitten erg goed. WAUW. Thuis komt opa al snel naar ons toe. Jij laat gelijk jouw nieuwe schoenen, met grote trots zien. Erg leuk. We pakken alle boodschappen uit en gaan lekker wat drinken. Wel mis je Richard en Max, want ja ook hun wil je de schoenen laten zien, ik kan je redelijk uitleggen, waar zij zijn. De oorbelletjes verwisseld ( zat aardig vast), hopen dat het nu beter gaat. Na een tijdje komen Richard en Max binnen, gelijk laat je eerst je schoenen zien en dan je oorbelletjes. Wat ontzettend fijn dat wij dit voor jouw kunnen doen.Max is nu veel beter te pas, heerlijk weer vrienden gesproken. Vanmiddag is het eindelijk wat beter weer, dus lekker naar buiten. Wat is dat genieten zeg. Maar eigenlijk ook wel eng voor jouw. Want ja al dat buitenspeelgoed dat ken je niet. Eerst de trampoline. Je schatert het uit. Max en Nic zijn binnen gebleven, maar al snel is ook Nic buiten. Dan op de schommel, dit gaat erg goed, ook nu weer heel hard lachen (de angst wat weg lachen). Wat is het gezellig. De wip en de glijbaan ook uitgetest, deze kende je al wat door de speelkamer in het hotel. Super, super, super. Vanavond gaan wij sla eten uit onze eigen tuin. Wij zijn erg benieuwd, wat je er zal vinden. In de Filippijnen wilde je dit echt niet, dus afwachten maar. Max hoopt wel dat je het lekker vindt, want het is zijn lievelingskostje. Wonder boven wonder, smul jij ervan. Ik schep eerst de aardappels op jouw bord (WAUW). Vervolgens de sla erbij, opnieuw WAUW, jus erbij. Goed fijn gemaakt. En je begint heerlijk te eten. Je hele bord gaat leeg. Je hebt eigenlijk je buik vol, maar een stukje speklap gaat er nog wel bij in. Ja vlees, is het echt bij jouw, handje naast je hoofdje en je zegt lekker. Super. Dan nog een toetje, maar dat is niet jouw ding (aardbeiyoghurt). Toch gaat je bakje braaf leeg. Na het eten weer lekker naar buiten, met Max en Nic op de trampoline, wat een plezier. Max is veel zwaarder, daardoor vlieg jij soms door de lucht, maar je vindt het allemaal prima en geniet volop. Ondertussen praat ik gezellig met buurvrouw Monique aan de telefoon. Richard gaat even met Max naar Dalfsen (daar is kunsten op straat) en ze willen voor mij nog de letters Juliet voor aan mijn armband kopen. Ellen, Gernand en Amber komen even op bezoek. Juliet kan het erg goed met Amber vinden. Samen hebben ze veel plezier onder andere op de trampoline, maar ook later als wij binnen zijn spelen ze gezellig met elkaar. Bijzonder mooi om te zien. Dan komen ook de kameraden nog even wat in de tuin zetten. Super allemaal. Nog even tv kijken en dan snel naar bed, Juliet is erg moe. Daarom gaat zij alvast naar boven (proberen of dit lukt, ze zegt nee). Boven ons slaapritueel gedaan en aangegeven dat Nic zo komt en naast haar gaat slapen, dit vindt ze dan goed en gaat lekker slapen. Super, super, super. Even later ook Max en Nic naar boven gebracht en ook zij gaan heerlijk slapen. Om 6 uur is Max helaas al weer wakker, kan zijn slaapritme nog niet echt te pakken krijgen. Om half 7 is Nic ook wakker en gaan ze samen naar beneden. Ik haal de laptop op, want slapen lukt toch niet meer en ga met dit verslag aan de gang, anders ben ik alles kwijt in mijn hoofd. Om 7 uur komt Juliet bij ons en is weer lekker vrolijk.

Kortom het gaat super goed met Juliet, boven alle verwachtingen. Dus ja dan gaat het ook goed met ons. Wij genieten volop met elkaar en zijn ontzettend blij om nu lekker met zijn vijven thuis te zijn!!

• 31 Mei 2014 - 13:26

Fam. Maats:

Geweldig wat een verhaal zeg, lees het met tranen in mijn ogen.
    Wat bijzonder allemaal en zo dankbaar!!
    Fijn om te lezen dat het wonder boven wonder allemaal zo bijzonder en goed verloopt.
    Heerlijk gevoel moet dit voor jullie zijn.
    Heb erg met jullie meegeleeft en vond je verhalen bijzonder!!
    Zou in de loop van de tijd wel een keer een bakkie koffie bij je willen drinken om eens samen met je te beppen gezellig!! Ik vind die foto van Juliét in de stal met die koeien helemaal super, echt gaaf!!
    Genieten jullie vooral samen en heel veel geluk ik vind dat jullie het super doen voor jullie kinderen!!!

lieve groeten van Jorick, Merijn, Roy en Ingrid Maats

• 31 Mei 2014 - 16:36

Ineke:

hallo ,wat een mooi verslag weer silvia ,we zullen het missen ,maar wat fijn voor jullie samen dat het zo goed gaat
    en leuke fotos ook met de koeien ,staat ze heel leuk op
    de foto met juliet haar neefje en nichtje ,samen heel leuk en dat nic het zo goed weet om samen te slapen en goed weet opte lossen ,dat scheelt weer voor een goede nachtrust toch
    en jullie hebben nu een mooi gezinnetje
    verder veel geluk samen en genieten
    gr aaldert en ineke