maandag 26 mei 2014 bezoek ICAB en KBF - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu maandag 26 mei 2014 bezoek ICAB en KBF - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu

maandag 26 mei 2014 bezoek ICAB en KBF

Door: Silvia Noordman

Blijf op de hoogte en volg Silvia

26 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Vannacht hebben wij allemaal weer lekkerder geslapen dan de afgelopen nachten op Mindorro. Richard is vanochtend weer iets beter dan gisteren, gelukkig. Toch blijven onze buiken allemaal onrustig, gelukkig genoeg Imodium tabletjes mee. Max en Juliet genieten weer volop van het ontbijtbuffet hier. De rest vond het in Blue Crystal lekkerder.
Om 10 uur komt Helen ons ophalen. Vandaag gaan wij de ICAB en het KBF bezoeken. Eerst naar de ICAB, dit is ongeveer 1 uur rijden, door het erg drukke/chaotische Manilla. De airco van de bus is kapot, dus het is een rit van afzien. Wat een hitte. Gelukkig is het bij de ICAB koeler door de airco. De kinderen gaan lekker spelen met elkaar. In een kamertje, met schuifdeuren, hebben wij een gesprek met Helen en Irene. Zij zijn erg benieuwd hoe het met Juliet de afgelopen dagen is gegaan. Zij zijn niet als ons verbaasd, dat het zo goed met haar gaat. Ook willen ze graag weten hoe de klik met de jongens is en hoe zij het vinden om nu een zusje te hebben. Verder kunnen wij nog wat vragen stellen. Dan krijgen wij alle officiële, gelegaliseerde papieren van Juliet. Nu is het goed op deze papieren passen, mogen echt niet kwijt raken. Ook haar paspoort en papieren voor de Immigratie krijgen wij. Nu begint de spanning bij mij weer toe te nemen. Dit zijn zulke belangrijke dingen. Je gaat er dan al over nadenken hoe het morgen bij de Immigratie en Douane hier op het vliegveld in Manilla zal gaan. Dan ook nog weer die overstap in Taiwan. Bah. Zaten wij maar op de vlucht Taiwan/Amsterdam. Of liever nog alvast aan de Ankummerdijk 1A, lekker thuis, geen zorgen meer over de vlucht en inpakken en opletten van alle spullen......
Na het bezoek aan de ICAB gaan wij naar het KBF. Hier krijgen wij een lunch aangeboden. Opnieuw Pansit, maar nu ook kip van Jollibee (dit vindt Juliet super lekker), bananen (dit pakken Juliet, Max en Nic gelijk, Nic zelfs 2) en flesjes water. Ondertussen komt ook de bazin van het KBF een praatje maken. Voor de jongens heeft ze 6 koelkastmagneten (mandjes met fruit en groente van de Filippijnen). Juliet had bij de ICAB al een vlaggetje gekregen van de Filippijnen. Later krijgen de jongens deze ook nog van deze bazin. Vooral Max is hier erg blij mee. Na de lunch mogen wij even het kantoor bekijken. Dit is boven, een erg benauwde kamer, heel krapjes allemaal. Er zitten ongeveer 8 personen daar. Ze laten ons de lijst zien met namen van Nederlandse stellen die nog wachten op een voorstel of wanneer zij mogen afreizen. Dit schema (handgeschreven hangt aan de muur). Als wij weg willen gaan komt er nog iemand binnen. Zij komt dossiers doornemen. Volgens mij krijgt binnenkort in Nederland nog iemand een voorstel. Ze ging 3 dossiers doornemen. Ik weet niet of dit voor 1 kind was of voor meerdere. Ze zijn nu veel opener over deze zaken dan onze vorige bezoeken, wij waren nog nooit boven wezen kijken.
Dan nemen wij afscheid van Helen. Zij heeft morgen een of ander congres, dus kan er morgen niet bij zijn om ons naar het vliegveld te brengen. De chauffeur zal ons dan ophalen. Hopen dat hij dan of een andere auto tot zijn beschikking heeft of dat de airco is gemaakt. Wij doen morgen namelijk de lange broeken al aan en dan wordt het helemaal zweten....
Weer 1 uur terug naar het hotel. De chauffeur heeft de voorramen open gedaan en denkt dat dit helpt. Volgens ons niet echt, de meeste tijd rijdt je namelijk heel langzaam of sta je stil. Als extra nadeel heb je nu dat ook de uitlaatgassen en dat zijn er heel veel hier, binnen krijgt.
In het hotel gaan Richard, Nic en Juliet gelijk zwemmen. Max en ik blijven op de kamer. Max gaat even uitrusten. Ik ga al vast met de koffers aan het pakken. Dan neemt de spanning helemaal toe. Alles zo gelijk en praktisch mogelijk inpakken.....Bah, bah, bah!!!
Verder vanmiddag rustig aan gedaan. Hopen dat wij nog lekker kunnen slapen. Morgen komt de chauffeur ons om 1 uur 's middags ophalen. Onze vlucht is om 10 over half 8. Dus waarschijnlijk moeten wij ons lang bij het vliegveld vermaken. Morgen volgt er niet gelijk een verslag van mij. Zodra ik woensdag of donderdag weer tijd heb, horen jullie van mij. Van deze verslagen kan ik binnen deze site makkelijk een fotoboek laten maken. Dus de komende tijd zal ik af en toe nog wat opschrijven om voor Juliet een mooi boek te hebben met haar reis naar ons mooie Nederland.

• 26 Mei 2014 - 13:42

Irma Grolleman:

We wensen jullie een voorspoedige terug reis.
    Succes.

Liefs van ons allen.

• 26 Mei 2014 - 14:14

Fam. Maats:

Wat spannend allemaal.
    Wij wensen jullie een goeie vlucht en een warm welkom thuis!!
    Succes deze dagen.

groetjes Jorick, Merijn, Roy en Ingrid Maats

• 26 Mei 2014 - 15:08

Ellen:

Een hele goeie reis terug !! we kijken uit naar jullie lfs.

• 26 Mei 2014 - 19:29

Ineke:

hallo ,silvia, richard en kids
    wat fijn dat je weer goed geslapen hebt
    en wat een spanning weer ,gelukkig nu alles goed
    aaldert en ik wensen jullie een behouden terugkeer huiswaarts
    en een fijne vlucht ,is voor juliet even spannend haar eerste keer vliegen
    nog fijne dagen samen en tot gauw
    lieve groetjes aan jullie aaldert en ineke
    mooie fotos weer

• 26 Mei 2014 - 19:49

Fam Hollak:

Wat spannend allemaal! Hopelijk verloopt alles voorspoedig!
    Wij wensen jullie een goede terugreis! En tot gauw!

Groetjes Frank Monique Jurian en Lisanne

• 26 Mei 2014 - 20:50

Jolanda:

Fijne reis terug. En ik hoop voor jullie dat de terugreis goed verloopt. Tot gauw in het regenachtige Nederland.

groet jolanda

• 27 Mei 2014 - 01:40

Inge:

hoi lieve mensen...een spannende dag met de officiële papieren van Juliet op zak weer terug door het warme Manilla dit keer dan wel als een van de laatste reizen voorlopig, want het einde is inzicht en nog één nachtje slapen (wat voor jullie er al bijna op zal zitten?) en dan is het inpakken en wegwezen richting vliegveld. Ja Sil het is spannend allemaal maar hopelijk gaat alles voorspoedig en zijn de papieren van Juliet en jullie allemaal oké! Ook ik wens jullie samen met jullie gezinnetje een hele goede terug reis toe...geniet ervan met elkaar zoveel jullie kunnen, en ja kleden jullie maar goed aan want het is hier momenteel echt pet weer en fris...dus welkom terug in het op jullie wachtende koude natte Nederland! Een heel 'warm welkom" toch allemaal...en welkom thuis met jullie vijven dit keer!
    Want ja...Juliet meisje...vanaf nu mag ook jij eindelijk een vast en veilig 'thuis' hebben!
    Goeie reis...en tot gauw!

liefs Inge (en Evert)

• 27 Mei 2014 - 19:46

Fam. Meerveld:

Goede reis terug! We hopen jullie snel weer te zien!
    Sophie en Iris hebben jullie gemist.

Groetjes Floris, Simone en de meiden