12 mei 2014 bezoek aan de kindertehuizen Max/Nic - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu 12 mei 2014 bezoek aan de kindertehuizen Max/Nic - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu

12 mei 2014 bezoek aan de kindertehuizen Max/Nic

Door: Silvia Noordman

Blijf op de hoogte en volg Silvia

12 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Vannacht een redelijke nacht gehad. Om half 9 zijn de jongens gaan slapen (ging vrij snel). Om half 12 was Nic helemaal klaar wakker en kon echt niet meer slapen, Jetlag???? Geprobeerd te masseren, liedjes te zingen, schaapjes tellen ed. Maar het lukte maar niet. Al met al zo'n 1,5 uur wakker geweest. Uiteindelijk is hij bij ons achter het bed op een soort van hocker gaan slapen, daar viel hij wel snel in slaap, dus ook een stuk spanning waarschijnlijk voor morgen. Dan gaan wij op bezoek bij o.a. zijn kindertehuis. Om kwart over 7 de jongens wakker gemaakt, ontbeten, vooral de eieren (Nic gekookt en Max roer gebakken) zijn favoriet bij de jongens, Max is ook heel erg gek op de gebakken worstjes. Ze kunnen er weer flink tegen. Om 9 uur is Helen van de KBF bij het hotel en gaan wij eerst op pad naar het kindertehuis van Nic. Dit is het White Cross Children's Home. Ze hebben een mooi welkomstbord voor ons gemaakt, maar vinden het erg dat ze de naam van Max zijn vergeten. Het is kwart voor 10 dat wij er zijn. Eerst gaan wij naar het administratiekantoor. Hier krijgen wij een grote schaal met Pansit (weet niet precies hoe je dit schrijft). Dit is een noedelsgerecht, met groente en varkensvlees (hier heel erg vet varkensvlees). We hebben net ons ontbijt op, dus hebben niet zoveel trek, maar het is natuurlijk niet netjes om te weigeren. Dus nemen wij allemaal een klein bordje. Er wordt nog een grote taart opgehaald en cupcakes, om te vieren dat wij er zijn. Hier smikkelen Max en Nic heerlijk van. Nog wat gedronken en dan zitten wij echt vol. Voor het kindertehuis hebben wij een mooie kaart en een bedrag aan Amerikaanse Dollars meegenomen, deze overhandigd Nic. Hier zijn ze heel erg blij mee. Dan krijgen wij een rondleiding door het gebouw. In de Nursery (de zaal waar Nic verbleef in de Fillippijnen) staan nu een heel aantal minder bedjes en er is nu wel een leuke plek gemaakt waar de kinderen kunnen spelen. Ook op zachte kussen en langs de wand zachte kussens, zodat de kinderen zich niet kunnen bezeren. Nu spelen er ook kinderen. Een hele vooruitgang met 7 jaar geleden, toen wij Nic gingen ophalen. Buiten speelt een jongetje in een andere groep (Nico). Hij gaat waarschijnlijk over een maand naar Nederland. Naar een gezin (familie Horsman of Horst), met een groot varkensbedrijf, ergens aan de Arriënweg ofzo. Ellen en Janneke zijn dit de mensen waar jullie het over hebben? Ik kan geen mail aan jullie verzenden, dus vandaar op deze manier, wij hebben namelijk foto's van hem gemaakt. Op een andere plek, is er een feestje voor een groep kinderen. Iemand heeft geld geschonken en daar is voor de kinderen allemaal een schooltas, een speelgoedje en eten gekocht. Wij mogen hier even bij gaan zitten. Al snel komt er een meisje bij Nic zitten (van 3 jaar). Heel toevallig heet zij Andrea, laat nou het beste vriendinnetje van Nic op school ook Andrea heten en dat zij ook half Filippijns is. Dat maakt het wel bijzonder. Even later komen ze ook met Nico bij ons. Ze hebben hem even opgefrist en andere kleren aangetrokken en vragen of wij foto's willen maken voor de familie in Nederland. Vandaar mijn oproep van net. Dit alls maakt op Max wel indruk. Hij ziet hoe kinderen hier zo blij zijn met maar zo'n klein cadeautje en dat dat in Nederland wel heel anders is en benoemt dit ook. Toevallig is de Pastoor (die de dienst van Nic deed bij de overdracht) vandaag ook in het kindertehuis en komt hij ook nog even gedag zeggen. Een heel erg aardige man. Hij vindt het geweldig dat wij Engels spreken en verstaan en dat zelfs Max dat al wat kan. Zo kan hij met ons communiceren. Hij vindt beide jongens er erg goed uitzien, ze zijn vrolijk en hebben een hechte band met elkaar, dit vind het erg mooi om te zien.

Het is nog te vroeg om naar Max zijn kindertehuis te gaan, dus gaan wij eerst samen met Helen shoppen. Max wil nog heel graag een voetbalshirt van het Filippijnse Nationaal team. Dus gaan wij daar naar op zoek. Bij de Greenhills, lukt dit nog niet, maar wij vinden voor hem nog wel een ander trainingsjasje van de Filippijnen (we hadden er twee beloofd, dus deze taak is volbracht). Wij rijden naar de Asia Mall, daar moeten ze vast zijn. En ja, na lang zoeken en vragen (heerlijk dat Helen erbij is), vinden wij een shirt, Max helemaal in zijn nopjes. Ik zie nog een heel erg leuk reiskoffertje voor Juliet (van little Mermaid) en kan de verleiding niet weerstaan om ook deze te kopen. Nic wil nog heel graag een mooie voetbal, ook deze vinden wij. Dan nog een voorraad drinken en chips kopen, dan kunnen wij er weer tegen. Hoeven wij de komende dagen niet meer op pad. Dat is ook wel lekker.

Bij het kindertehuis van Max (Haert of Mary Vila) staat ook een heel mooi welkomstbord (hier wel met de naam van Nic erbij) en een paar hele leuke oude foto's van ons die wij in het verleden hadden opgestuurt. Bijzonder dat ze alles van ons bewaren. Eerst hebben wij een gesprek met de zuster (helaas is zuster Suzan niet aanwezig). Ook zij merkt op dat ze de jongens er zo goed uit vindt zien en dat ze met elkaar zo'n bijzondere band hebben. Ze zijn erg lollig aan het doen, want ja al dat reizen door de stad, wordt je een beetje hangerig van, dus mag je dan uit de auto dan gaan ze helemaal los. Maar de zuster vindt dat erg gezellig, dus laten wij het maar zo. Een gezellig gesprek met haar gehad. Helaas heeft zij niet meer van de biologische moeder van Max gehoord. Zij is na ons bezoek van vorige keer, met Nic ophalen weer vertrokken naar de Provincie. De zuster vraagt of wij al geluncht hebben, nee dat hebben wij nog niet, dus wordt er een seintje naar de keuken gedaan, dat er wat klaar gemaakt moet worden. Ze had voor ons een tafel klaar gemaakt en wij zouden snacks krijgen, maarja als wij nog niet geluncht hebben, moet dat eerst. Wij krijgen op nieuw Pansit, maar deze ziet er veel lekkerder uit. Pansit is een gerecht wat staat voor een lang leven, dus erg bijzonder om dat te krijgen. Ook nog heerlijk ijs, met Manco uit de eigen tuin, ook super lekker. Max mag hier de envelop overhandigen en ook hier zijn ze er super blij mee. Voelt erg fijn om dit te doen. Je weet dat ze het hier zo goed kunnen gebruiken. Dan mogen wij ook hier naar de Nursery. Op dit moment zijn er maar 11 kinderen, in de leeftijd van 1 maand tot 3 jaar. Helaas mogen wij hier geen foto's maken, wat eigenlijk ook wel begrijpelijk is. Max en Nic hebben al snel contact met de 2 oudste jongens (van ruim 2 en 3 jaar). De jongen van ruim 2 (Chris) komt ook naar Nederland. Wel erg toevallig dat wij in beide tehuizen een jongetje tegen komen die ook naar Nederland komen. Chris pakt een bal en wil die aan Max geven. Zo ontstaat een mooi spel. Het jongetje van 3 ziet dit ook en zoekt ook een bal op. Met zijn vieren hebben ze steeds meer lol, zo jammer dat ik dit niet kon filmen. De jongetjes noemen Max en Nic al snel in het Filipijnse grote broers, mooi.

De jongens hebben erg genoten van de bezoekjes aan hun kindertehuizen en vinden toch ieders eigen kindertehuis het mooiste. Ook wij vonden het fijn om de mensen weer te spreken, te laten zien hoe het met de jongens gaat en nu eens rustig te kunnen kijken hoe het op dit moment is. Dan weer een lange reis terug. Wat ontzettend goed dat chauffeur alle wegen kent, kris kras door Manila. Zo'n chaos. De jongens zijn erg moe en vallen beide in slaap. Terug op de kamer, gaat Richard even liggen, heeft hoofdpijn van al het reizen (en te weinig koffie drinken). De jongens gaa wat huiswerk maken en ik schrijf mijn verslag. Straks nog even lekker zwemmen, eten en dan hopelijk lekker slapen, want morgen is een erg spannende dag. Dan zullen wij Juliet voor het eerst gaan ontmoeten bij haar pleegouders. Samen met haar pleegmoeder zal zij ook met ons meerijden, om in de buurt van het kindertehuis afgezet zal worden waar woensdag de overdracht zal zijn. Helen hoopt dat zij veel emoties zal tonen. Dit is beter voor haar, anders komt het er met een week nog uit. Dus heftig zal het de komende dagen wel gaan worden. Het kriebelt al behoorlijk in mijn buik!!!

• 12 Mei 2014 - 12:37

Danielle Borgeld:

Dag Sylvia,
    Wat een mooi verslag terwijl je er nog maar net bent. Heel veel plezier bij het ophalen van je dochter en geniet van al het moois daar!!! Liefs Danielle

• 12 Mei 2014 - 12:52

Marja W:

Wat mooi om zo'n welkom te krijgen in de tehuizen. het doet jullie goed. Super om het te lezen

hallo silvia richard nic en max
    wat een mooi verslag heb je gemaakt ,dan krijgen we een indruk waar jullie allemaal zijn
    en leuk voor de jongens dat ze in het kindertehuis waren
    misschien kunnen ze dan ook vriendjes worden met de kinderen die naar nederland komen
    wat heftig alles ,en morgen een spannende dag ,geniet ervan samen
    daar hebben jullie zolang op gewacht nog veel plezier samen en tot gauw lfs aan jullie

• 12 Mei 2014 - 12:59

• 12 Mei 2014 - 12:59

• 12 Mei 2014 - 13:04

hallo silvia
    er ging met de pc even wat mis daarom zoveel dezelfde reakties gr ineke

• 12 Mei 2014 - 13:36

Anika:

Wat een mooi verhaal weer. Fijn dat het zo goed gaat met max en nic.
    Dan eindelijk morgen de grote dag!!
    Geniet ervan met z'n vieren, al zal het inderdaad ook wel erg emotioneel worden.
    liefs anika

• 12 Mei 2014 - 14:31

Papa En Mama:

Hoy Richard, Silvia, Max en Nic Wij hebben het verslag gelezen , wat een bijzondere dag. Morgen wensen wij jullie de grote dag ,waar jullie zo lang na uit gekeken hebben, de eerste ontmoeting met Juliet heel veel geluk toe.Liefs van papa en mama,opa en oma Ps Op de boerderij gaat alles goed, wel veel regen de laatste dagen.

• 12 Mei 2014 - 14:38

Marleen (fb/inangbayan):

Fijn om mee te lezen, en wat bijzonder dat jullie 'de kinderen tegen kwamen voor de Nederlandse families). Wij hebben afgelopen 7 mei met beide families een afreisgesprek gehad. Ik kan jullie wel helpen aan de adressen voor de foto's .
    Op naar morgen de ontmoeting met jullie meisje
    Wij wachten nog om te mogen afreizen, maar genieten ondertussen mee met jullie
    Groeten familie van Loenen

• 12 Mei 2014 - 14:59

Fam. Maats:

Hoi hoi, wat een geweldig verhaal schrijf je weer voor ons. We kunnen er ons er zo wat bij voorstellen, geweldig wat een ervaringen. Heel bijzonder over deze jongens die naar Nederland gaan. Zou wel heel leuk zijn als je deze na die tijd ook hier kunt opzoeken. Heel veel plezier nog samen tot dat jullie je lieve meisje in de handen kunnen nemen. Lijkt me zo spannend!!!
    Geniet en bedankt voor de verhalen voor ons!!!

gr. Jorick, Merijn, Roy en Ingrid

• 12 Mei 2014 - 15:22

Serana:

Hoi!! wat enorm leuk om mee te genieten van jullie belevenissen!!
    groeten, Martin, Serana, Jurre, Minse en Hidde

• 12 Mei 2014 - 18:36

Francisca Schlepers:

Wat een mooi verslag Sylvia !!
    En wat fijn om dit allemaal te lezen , zodat we jullie reis
    Een beetje kunnen volgen .
    Heel veel plezier bij jullie eerste ontmoeting met Juliet !!
    Wel spannend allemaal, geniet ervan !!!!!

Groeten, Richard ,Francisca , Rosanne en Mark .

• 12 Mei 2014 - 19:07

Fam. De Groot:

Hallo Richard, Sylvia, Max en Nic.
    Geweldig dat wij op deze manier met jullie mee-reizen.
    We wensen jullie morgen een mooie dag toe.
    Tijn vind de foto`s met Nic erop wel erg leuk.
    Groet Adriaan, Jur, Job Tijn en Ilonka.

• 12 Mei 2014 - 21:48

Ellen:

Heel veel succes voor jullie om julliet te ontmoeten we zijn zeer benieuwd. Ik heb het karin doorgegeven van dat jongetje ze wou een mail sturen naar hun. Gr ons.

• 12 Mei 2014 - 22:24

Sandra Jutten:

Hoi Richard,Sylvia, Max en Nic,

Wat een mooie manier om jullie reis te volgen. Voor Max en Nic een mooi welkom in de tehuizen. Ook leuke foto's. Joey vindt het ook erg leuk om jullie te volgen, elke dag lees ik het verslag samen met hem door. Nic je krijgt de groetjes van Joey! Morgen een spannende dag de 1e ontmoeting met Juliet. Geniet van dat mooie moment.

Groetjes Frank,Sandra,Laura,Joey en Niels

• 12 Mei 2014 - 22:41

R En E:

Beste Silvia,

Wat leuk om je verslagje te lezen, temeer omdat mijn vrouw en ik, Chris , deze jongen van ruim twee, deze zomer in onze armen mogen sluiten als onze zoon! Wij zijn erg benieuwd!
    Als je iets wilt laten weten, dan kan dit het beste buiten dit medium, uiteraard.

Groet,
    R en E

• 12 Mei 2014 - 22:59

Janneke:

Hey Sylvia en Richard, Max en Nic.

Het jongetje waar je het over had, gaat naar dat varkensbedrijf aan de arrierflierweg klopt,
    wat leuk dat jullie hem treffen, Hij gaat Jens heetten straks.

groetjes van ons,
    we wensen jullie nog een heel fijne tijd daar.

Alwin en Janneke
    Patrick en broertjes

• 12 Mei 2014 - 23:42

Johanna Veenstra:

Hoi, wat mooi om met jullie mee te lezen hoe jullie reis naar jullie dochter en zusje verloopt! Waardevol voor jullie zoons om weer terug te zijn op de plek waar ze hun eerste periode van hun leven hebben doorgebracht! Voor morgen een hele mooie dag toegewenst, als jullie kleine Juliet voor het eerst mogen ontmoeten! Erg spannend en het zal idd vast en zeker een emotioneel heftige tijd worden.
    Hartelijke groeten van Johanna Veenstra en mannen (van de facebook-groep)

• 13 Mei 2014 - 00:54

Inge:

wat een fijne verhalen om zo mee te kunnen lezen en leven met jullie! leuk en fijn dat de beide jongens toch hun eigen kindertehuis dan ook weer het mooiste vinden dan, en voor jullie fijn mensen weer te spreken en te horen van hen dat ze de beide jongens er zo goed uit vinden zien en zelfs échte broers vinden...nu bijna is het dan zover, de eerste ontmoeting met jullie dochtertje en zusje...Juliet!!! maar eerst nog lekker slapen vannacht, hopelijk wennen jullie steeds meer aan het Filipijnse ritme en warmte daar. logisch dat ook Richard de knollen een keer op heeft, het is ook een hele omschakeling voor jullie allemaal en daar zal ieder van jullie op zijn/haar tijd ook wel eens even een "dipje" van hebben...net als voor Juliet zal gelden haar emoties te laten tonen, lijkt mij dat voor jullie allemaal net zo belangrijk! Het is ook allemaal voor allemaal...zelfs aan deze kant hierin het koude natte Nederland met veel denk ik die met jullie meeleven nu héél spannend...nog even geduld allemaal mensen...nog even en dan kunnen Papa Richard, Mama Silvia en grote broer Max en broer Nic hun "eigen kleine meisje/zusje" zien wat zal het ook voor Juliet spannend zijn allemaal...straks als één familie samen te mogen zijn na zoveel spannende tijden!!!
    Dat kan gewoon niet anders gaan dan met een lach en met een traan, maar laat maar komen laat maar stromen...want dit maak je niet alle dagen mee het krijgen van "jullie kind!" en zusje Juliet.
    Heel veel plezier kracht en wijsheid...de liefde overwint alles!
    En ik weet wel zó zeker dat het allemaal goed gaat komen...op zijn tijd...neem die tijd, allemaal!!! dikke knuffel Inge

• 13 Mei 2014 - 11:32

Simone:

Hoi allemaal,

wat fijn om zo jullie reis mee te beleven. Sophie en Iris zijn er ook erg mee bezig. Iris vertelt steeds dat Silvia in het vliegtuig zit om Juliet op te halen!!
    Toevallig dat jullie dat jongetje ontmoetten die straks in Arriën zal komen wonen, nichtjes en neefjes van hem zitten nu bij mij op school, zij kijken al heel erg uit naar zijn komst!

Geniet van en met elkaar!

• 13 Mei 2014 - 12:26

Groetjes Yu Xin

• 13 Mei 2014 - 12:29

Roos:

hoi fam noordman
    leuke fotos die op de site staan en ik wens je nog veel plezier in de filipijnen
    xRoosje

• 13 Mei 2014 - 12:31

Fleur,Roosje:

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiii,

hoe gaat daar in de filipijnen??
    we gaan ook nog een keer skypen Hea?
    het is wel rustig in de klas :(.

Groetjes; Fleur en Roosje!

• 13 Mei 2014 - 12:40

BJ En Brigitte:

Hoi Buurtjes,

Wat leuk om dit al lezend met jullie mee te maken. Geniet ervan en wij vinden het net zo spannend als jullie. De foto's zijn erg leuk om te zien, op de ene foto zie je de spanning nog en op de andere de ontspanning.

Knuffel de kids van ons en ook Juliet. En hier is het nat en rustig hoor.
    groetjes