de vliegreis naar de Filippijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu de vliegreis naar de Filippijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Silvia Noordman - WaarBenJij.nu

de vliegreis naar de Filippijnen

Door: Silvia Noordman

Blijf op de hoogte en volg Silvia

10 Mei 2014 | Filipijnen, Manilla

Op vrijdag 9 mei, kwamen Ronald en Gerard ons om 3 uur ophalen, met de bus van Ronald en Karla (super handig zo'n grote bus). Ronald en Gerard brengen ons naar Schiphol. Opa en oma Everts en Anika met de kinderen zijn er om ons uit te zwaaien. Het is een goede reis naar Schiphol, maar heel even in de file gestaan, dus we zijn er mooi op tijd. We hebben ons ingecheckt en de grote koffers geseald en afgegeven. Samen met Ronald en Gerard nog lekker op Schiphol gegeten en naar de vliegtuigen gekeken. Daarna afscheid genomen van elkaar. Door de douane, even in de Taxfree winkeltjes gekeken. Dan naar de gate waar ons vliegtuig zou moeten staan. Maar helaas deze heeft vertraging. We zouden om 20:40 uur gaan vliegen, dit is uitgesteld tot 21:20 uur. Voor de jongens is dit wel zwaar, want ze worden erg moe en de spanning begint toe te nemen. Zo vaak vliegen wij immers niet. Om exact 21:20 vertrekt het vliegtuig, de vertraging kwam door het onweer die er op Schiphol was. Ik zit naast Max en een rij achter ons, zitten Nic en Richard. Max en Nic zitten op de stoel aan het raam. Als we gaan rijden met het vliegtuig pakt Max toch wel mijn hand en in zijn andere hand de staart van zijn koe. Dus toch echt wel spannend, dit geeft hij ook wel toe. Het opstijgen gaat heel goed en de jongens genieten van het uitzicht, je hoort telkens kijk hier en kijk daar. Super!! In het vliegtuig is er bij iedere stoel een schermpje met afstandsbediening, waar mee je films kunt kijken, radio kunt luisteren en spelletjes kunt spelen. Dit vinden de jongens geweldig en in slapen hebben ze helemaal geen zin meer. Toch valt Nic tegen half 11 wel in slaap, tijdens de tekenfilm Planet Planes. Max echter nog lang niet. Ik wordt wel erg moe. Om 11 uur maak ik de afspraak met hem dat hij om half 12 moet gaan slapen, dan gaat het schermpje uit. Om 12 uur val ik in slaap en even later merk ik dat hij zijn schermpje weer heeft aan gedaan. Achter mij slapen Nic en ook Richard wel. Max en ik vallen zo af en toe in een korte slaap. Onder weg voelen Nic en ik mij niet lekker en eten en drinken niet zoveel. Max daar en tegen geniet van alles, krijgt zomaar cola ed. Tijdens het dalen bij Tapei, wordt Nic erg misselijk en moet overgeven. Het zakje drukt hij per ongeluk weg en bijna alles gaat over zijn kleren, stoel en zijn zorgen vriendje (knuffel) heen. Maar als wij uitstappen is hij weer helemaal goed te pas en danst door de gangen heen en heeft weer praatjes voor 10. Op het vliegveld in Tapei moeten wij helaas wel uit het vliegtuig en door allerlei gangen ed. heen. Ook moet alle handbagage weer gecontroleerd worden en meerder malen ons paspoort. Wat een gedoe is dat toch allemaal. En de temperatuur is hier al heel wat graatjes meer dan in Nederland (27 graden). Uiteindelijk zitten wij weer in het vliegtuig (de zelfde, maar alles is schoongemaakt, eten en drinken weer aangevuld en nieuw personeel). Er zijn nu een heel aantal minder passagiers, dus kunnen Richard en Nic makkelijk een stoel opschuiven, zodat ze niet op de natte stoel hoeven te zitten. Het opstijgen gaat weer super, maar als de stuwardessen en stuwards langs komen met eten wordt hij weer erg misselijk. Voor de tijd viel hij bijna in slaap. We geven aan dat hij best kan gaan slapen, dan ook niet merkt dat hij misselijk is. Richard houdt zijn hand vast en hij slaapt zo weer weg. Dit houdt hij vol tot en met dat wij geland zijn. Daar moeten wij hem wakker maken. Hij kijkt naar buiten, nou het is hier het zelfde als in Tapei is zijn eerste opmerking. Ook nu heeft hij nergens geen last meer van. Om kwart voor 6 Filippijnse tijd zijn wij geland, dit is eerder dan de 10 voor half 7 wat het normaal gesproken zou zijn, de piloten gaven ook wel aan, dat ze goed probeerden door te vliegen om de verlate vertrektijd in te halen. In de aankomsthal merken wij gelijk de benauwde warmte weer en ruiken de vieze lucht. Dat is dan weer zo herkenbaar. De koffers zijn er vrij snel. Het is erg prettig dat wij nu ook hier de weg steeds beter weten. Buiten wachten wij even op Helen (van de KBF) die ons op komt halen. Zij is er al vrij snel en geeft aan dat wij op de taxi moeten wachten, deze rijdt rondjes want hij mag hier niet gaan stil staan. Door de erge drukte rijden wij naar ons hotel. 5 baans wegen, helemaal vol, met toerende auto's, Jeepneys, maar ook motors en brommers, die overal zich tussen door manoevreren. Nic ziet kinderen langs de weg lopen. Max zegt dat het zwervers zijn en dat ze rommel zoeken. Ze proberen onder de bouwhekken door te komen. Nic: cool, dan kunnen ze de hele tijd verstoppertje spelen. Een heel andere beleving hebben de jongens op dit moment. Ook ziet Nic een kat lopen. Max merkt gelijk op: die mag je niet aaien en ook honden niet, want daar kun je heel ziek van worden. Goed zo hij weet het nog. En zo is er van alles te zien onderweg. Het is zo'n andere wereld. Vreemd is ook dat het hier om 7 uur al donker begint te worden, terwijl dat nu in Nederland om ongeveer half 10 is. Bij het hotel gaat het helaas niet helemaal goed. Het personeel weet niets van vouchers en de hotelkamer is wel groot, maar toch echt voor 2 personen. Er staat 1 2 persoonsbed en ook de handdoeken ed. zijn er voor 2 personen. Dit is wel erg balen, na zo'n lange reis, wil je het liefst naar je kamer, de koffers op een juiste plek zetten en wat uitpakken, even zitten, douchen en naar bed. Maar dit pakt dus heel anders uit. Dus direct naar Nederland gebeld. Gelukkig lijkt het nu de komende dagen te worden opgelost, maar dit was echt niet leuk. Om 9 uur liggen de jongens in bed. Max slaapt heel snel, Nic heeft wat meer moeite, niet gek die had net nog heerlijk geslapen. Tot morgen. Moederdag, Helen weer ons er gelijk op. Dit vieren ze dus ook wel in de Filippijnen.

• 10 Mei 2014 - 17:29

Inge:

hoi hoi...inmiddels de vlucht achter de rug en uit de lucht...in Manilla? of heb ik dat nog niet goed gelezen...maar in elk geval op de Filippijnen aangekomen! Knap gedaan mannen, jij ook hoor Nic!
    En mama inmiddels ook weer goed te pas...of nog wat minder? Ja alles is weer wennen, klimaat de cultuur de mensenmassa's chaotische taferelen natuurlijk kriskrassen daar door en over elkaar heen zowat als ik jullie verhaal zo lees. Cool en spannend...en zelfs herkenbaar sommige dingen voor Max die dat natuurlijk wijs aan zijn broertje weet te vertellen! Jammer van het hotelkamertje voor maar twee personen, maar hopelijk wordt dit dus snel opgelost en hebben jullie toch met elkaar nog wel een beetje kunnen slapen...op naar Moederdag!...dus ook op de Filippijnen Sil!!! en nu (bijna) mams van 3 kindertjes...wat ben ik blij voor jouw/jullie! Nog even...hoelang? wanneer? is dat nog altijd de vraag, of weten jullie al wanneer jullie Juliet zullen zien dan? Maar steeds dichterbij haar, dat is in elk geval een feit! lieve mensen geniet van elkaar...van jullie geboorteland...en wees zuinig op elkaar in die mensenmassa daar! warm? ... hier niet hoor! regenen en wind hier met af en toe een mager zonnetje!
    tot gauw weer...liefs inge (en ja natuurlijk ook evert!)

• 10 Mei 2014 - 19:12

Ineke:

hallo,silvia,richard ,max en nic
    wat fijn dat jullie zijn aangekomen op de filippijnen
    niet leuk voor jullie op de kamer ,hopen op een oplossing
    nu zijn jullie bijna bij juliet en fijn genieten van dit moment
    en een fijne Moederdag daar ,ik en aaldert wensen jullie veel geluk en tot gauw
    en wat een leuke fotos
    gr aaldert en ineke

• 10 Mei 2014 - 19:35

Esther:

Hoi fam.
    Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen.
    Jammer van het hotel, maar dit wordt vast opgelost.
    Leuk om zo van jullie op de hoogte te blijven.
    Groetjes van ons

• 10 Mei 2014 - 20:37

Ellen:

Hoi allemaal. Wat een belevenis zeg.maar gelukkig zijn jullie er. En hopelijk snel een andere kamer. Nou eventjes lekker bij komen.nou succes nog hoor. Lfs ons.

• 10 Mei 2014 - 22:17

Anika:

Goed te lezen dat jullie goed zijn aan gekomen!
    Fijne moederdag morgen.
    x anika

• 11 Mei 2014 - 00:26

Monique:

Hoi buurtjes,
    Wat fijn dat jullie goed zijn overgekomen! Jammer idd van de hotelkamer, maar dit wordt vast snel voor jullie opgelost! Wat een belevenissen nu al, en er staan nog vele mooie op jullie te wachten! Geniet van de tijd daar! En een fijne moederdag morgen!
    Groetjes van de Hollakkies